Szelén
Szelén

A szelén előnyei

A szelén megtalálható a különféle élelmiszerekben, nagy koncentrációban van jelen többek között a brazil dióban, a tenger gyümölcseiben, a belsőségekben és a magvakban. Az élelmiszerek szeléntartalma nagymértékben függ a talaj minőségétől, amelyben az adott növényt termesztették. Ezenfelül nyilvánvalóan szelénes kiegészítőket is szedhetünk, de azt fontos tudni, hogy ezek nagy dózisban mellékhatásokat is okozhatnak. De most egyelőre vegyük sorba, hogy milyen előnyei vannak a szelén használatának?

Szelen
 

Szabályozás

A testünk a szelént kis mennyiségben használja arra, hogy szabályozza a pajzsmirigy működését, illetve az immunrendszer működését is fokozza. A szelén képes a szervezetben aktiválni az antioxidáns enzimeket, az úgynevezett szelenoproteineket. Ezek az enzimek részt vesznek a spemiumok képződésében, illetve az izomanyagcserében is fontos szerepet töltenek ve. A szeleniproteinek ezenfelül képesek felerősíteni a C-vitamin és az E-vitamin funkcióit.
 

Egyéb előnyök

A szelén segíthet csökkenteni a kockázatot rák egyes fajtái esetében, például fogyasztásával kisebb eséllyel kapunk el bőrrákot, tüdőrákot, prosztatarákot, illetve a szelén véd a cukorbetegséggel és a szívbetegségekkel szemben is. A szelén ezenfelül szintén hasznos a rheumatoid arthritis kezelésében és a szövődmények megelőzésében is, állítja a MedlinePlus. Ha elegendő mennyiségben fogyasztunk szelént, akkor az immunrendszer hatékonyságát is növeljük, illetve csökkenthetjük a vírusos fertőzések súlyosságát.
 

Lehetséges mellékhatások

A szelén napi maximális adagja 400 mcg lehet, efelett szedni már nem biztonságos és mellékhatásokat okozhat. A szelén leggyakoribb mellékhatásai lehetnek a véralvdási zavarok, az arcpír, az ingerlékenység, a szédülés, az erőtlenség, a körömfájdalom, a hányinger, az izommerevség és a hányás. A szelén hosszantartó túladagolását fel lehet ismerni a haj és a körmök törékenységéből. Véralvadásgátlókkal nem érdemes együtt szedni.