Szelén

A szelén és a depresszió

(0/0)

Egy új kutatás rávilágított arra, hogy a szelénszint és a depresszió kialakulása között szoros kapcsolat van. Érdemes kiemelni, hogy a túl magas szelénszint épp úgy káros, mint a szelénhiány.

Szelén

A kutatás közel ezer fiatal bevonásával készült, 17 és 25 év közöttieket vizsgáltak. A vizsgálat során vért vettek tőlük, hogy megállapítsák szelénszintjüket, továbbá minden nap ki kellett tölteniük olyan teszteket, amikkel hangulatukat térképezték fel.

A kutatás megmutatta, hogy a magas szelénszint és a szelényhiány egyaránt hozzájárul a rossz hangulat és a depressziós tünetek kialakulásához, ám szelénhiány esetén nagyobb eséllyel jelennek meg a depresszió tünetei. A legfontosabb felfedezés az, hogy a depressziós tünetek száma vagy azok súlyossága a szelénhiány súlyosságával nőttek. Bár a tünetek kialakulásának fiziológiás hátterét ebben a kutatásban nem vizsgálták, más kutatások eredményéből kiderült, hogy az oxidatív stressz által okozott károk az agyban és az idegrendszerben nagyban hozzájárulnak a depresszió kialakulásához. Szelén hiányában az oxidációs folyamatok száma nő, tehát a depresszió kialakulása összefüggésbe hozható a szelénhiánnyal.

Ezzel együtt a kutatók felhívják arra is a figyelmet, hogy az a legjobb, ha nem változtatunk hirtelen a szelénbevitelen. Szelénhiány esetén jobb kisebb dózissal kezdeni és fokozatosan vagy egyáltalán nem emelni. Szelénpótlás esetén érdemes étrendünkbe beépíteni a teljes kiőrlésű kenyereket, és javasolt a halak, diófélék és a tojás rendszeres fogyasztása.

Gyógynövények depresszióra

Az egyik leghatékonyabb antidepresszáns hatással bíró gyógynövény az orbáncfű, alkalmazása azonban némi körültekintést igényel. Kizárólag kúraszerűen szabad használni, egy kúra maximum 3 hónapos legyen! Napsütéses időszakokban alkalmazása nem ajánlott, de ha mégis ekkor használjuk, érdemes kerülni a napozást és óvni bőrünket a napsütéstől, mivel az orbáncfű hatóanyagai fényérzékenyítő hatással rendelkeznek. Könnyen leéghetünk, bőrünk kipirosodhat, viszkethet.

A citromfű valamivel enyhébb, leginkább túlhajszoltság, stressz vagy álmatlanság esetén ajánlott. Amennyiben alvássegítő hatását szeretnénk kihasználni, este igyunk meg egy csésze citromfű teát vagy vegyünk be citromfű kapszulát, ha viszont hangulatunk javítása a cél, napközben is alkalmazhatjuk. Folyamatosan legfeljebb 3 hónapig alkalmazzuk!

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).